Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در برنامه‌ای پژوهشی با عنوان «محرم امسال» که به همت گروه فرهنگ و هنر دانشکده فرهنگ و ارتباطات و نیز اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق (ع) طراحی و اجرا می‌شود، مراسم و اشعار اجرا شده توسط ۱۱ مداح مطرح کشور در محرم سال ۱۳۹۹ مورد تحلیل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه سوم از نشست‌های «محرم امسال» شامگاه دوشنبه ۲۱ مهرماه با حضور سیدمهدی حسینی به عنوان منتقد ادبی و مجتبی نامخواه به عنوان کارشناس فرهنگی و اجتماعی به بررسی اشعار خوانده شده توسط مهدی رسولی در محرم امسال پرداخت.

سیدمهدی حسینی در ابتدای این نشست مجازی گفت: مداحی مجموعه‌ای از هنرهای قدسی و والاست که هم در کشور ما دیرینگی دارد و هم در ذهن مردم مداحی نشان از فرزانگی مداح می‌دهد؛ به شرطی که این مجموعه قدسی شناخته شود و در کار مداح دیده شود.

 وی افزود: انتخاب شعر و اجرای مناسب شعر صدا و لحن مناسب بهره‌گیری از عناصر فن بیان با هدف انتقال مفاهیم دینی و شیعی در قالب هنرهای بیانی همچنین مخاطب‌شناسی و تلاش برای ارتقاء سطح حسی و علمی مخاطب موضوعاتی است که در مداحی اگر بخواهیم صحبت کنیم باید دقت کنیم و به آن بپردازیم.

مداح فقط یک مجری یا خواننده است

این منتقد ادبی اظهار کرد: مداحی را می‌توانیم در انتخاب احسن یعنی انتخاب شعر و محتوا و اجرای مناسب خلاصه کنیم. در این میانه باید به عناصر اجتماعی که در مداحی تأثیرگذارند دقت کنیم؛ آنچه که در مداحی امروز می‌بینیم نگرش کارگزاران هیأت و اتفاقات فرهنگی و اجتماعی در نوع محتوا و اجرای مداح خیلی تأثیرگذارند دیگر عامل مهم تاثیرگذار مخاطبان هستند. مخاطب بر اساس سلیقه‌‌اش می‌تواند مداح را به اوج برساند یا به سقوط بکشاند.

حسینی عنوان کرد: بنده اعتقاد دارم که مداح فقط یک مجری یا خواننده است؛ البته استثنا هم وجود دارد و امکان دارد یک مداح در همه عرصه‌هایی که در مداحی مطرح است تجربیات علمی و دقیقی داشته و صاحب سبک و نظر باشد اما به صورت عموم مداحان فقط یکسری استعدادهایی ازجمله هوش موسیقیایی، هوش هیجانی، هوش بیانی و زبانی و توانایی‌های دیگر دارند.

وی ادامه داد: یک سری تخصص‌های لازم دیگر در مداحی است که لاجرم مداح‌ها با آن سروکار دارند ولی اکثر قریب به‌اتفاق آن‌ها در آن تخصص و حتی شناخت دقیق ندارند و آگاهی‌های شان بیشتر افواهی و عمومی است بر اساس آنچه در هیأت‌ها از این و آن شنیدند مثل تاریخ اسلام، سبک‌ها و این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: نوحه‌ها، شعر و نحوه انتخاب آن، شعر و نحوه اجرا که مادحین در این زمینه هم در انتخاب شعر و هم در اجرا معمولاً از تقلید شروع می‌کنند.

نقش شاعر در موفقیت مداح

حسینی اضافه کرد: نکته بعدی نقد و بررسی نقش شاعر در موفقیت مداح است. باید از خودمان بپرسیم که در کجای مداحی‌های امروز نقش شاعر پررنگ شده است؟ مقصود من فقط سرودن شعر نیست به اعتقاد من یکی از ارکان مهم هیأت شاعر است و باید به تعامل علمی و فنی شاعر و مداح توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شاعران محترم و ولایی سرا به‌جز سرودن در سه عرصه مهم به کمک مداح بیایند. ابتدا قبل از اجرا، دوم هنگام اجرا و بخش سوم پس از اجرا. قبل از اجرا مشاوره بدهد به مداح برای انتخاب شعر بر اساس سلیقه مداح شعری که انتخاب می‌شود باید نظر بدهد که آیا این شعر سالم است یا خیر آیا قابل‌اجرا است یا خیر؟ در مرحله خواندن اجرای مداح را ببیند که آیا طبق اصول پیش می‌رود یا خیر و خطاها و نقطه‌های قوت مداح را شناسایی و در مرحله سوم پس از اجرا اتفاقات بررسی شود.

این شاعر ادامه داد: نقش معلمی شاعران در هیأت‌ها باید دیده شود و برسیم به مرتبه‌ای که همان‌طور که یک فیلم هنگامی که ساخته می‌شود و یک نویسنده، کارگردان، فیلم‌بردارو ...  دارد، برای اجراهای مداح هم پروژه و یک اجرا تعریف کنیم و اسمش را مهندسی اجرا بگذاریم. نقش فعال شاعر در این پروژه آن است که در همه مراحل اجرای مداح پیش‌بینی و راهنماهایی لازم را داشته باشد؛ اتفاقی که در نود درصد  برنامه‌های مداحان وجود ندارد.

اشعار بسیاری از شاعران مطرح قابلیت اجرا در هیأت ندارد

حسینی درباره شعر مناسب اجرا در هیأت که به آن شعر هیأت گفته می‌شود، بیان کرد: شعر مناسب هیأت برای مخاطب عام سروده و اجرا می‌شود با این قید که از شعریت آن کاسته نمی‌شود اما نحوه بیان متفاوت است یعنی بیان هنری در شعر مناسب اجرا در هیأت با اشعار دیگر قیدها و المان‌ها و نشان‌های متفاوتی دارد. راز این‌که اشعار خیلی از شعرای برجسته کشور در هیأت خوانده نمی‌شود یا از بین انبوهی از اشعار چند بیت خوانده می‌شود این است که واقعاً شعرشان قابلیت اجرا در هیأت ندارد و این امر یک موضوعی است که می‌توان از لحاظ علمی به آن پرداخت.

وی افزود: اگر قرار باشد ما شعری را در هیأت ارائه بدیم که قابل اجرا باشد باید به زبان سهل و ممتنع باشد که درعین سادگی  ارزش ادبی بالایی داشته باشد. شاعران ولایی باید شعری بگویند که درعین این‌که سهل و آسان است مخاطب عام آن را بپسندد و مخاطب خاص به آن نمره علمی بدهد این نکته در بررسی اشعار اجراشده در هیأت باید مورد توجه قرار بگیرد.

روشنگرانه خواندن محور کار مهدی رسولی است

این منتقد ادبی شعر را محصول شرایط اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: آقای رسولی به شدت بر این باور است که بر مخاطب تأثیر معنوی و محتوایی بگذارد به عبارتی هدف ایشان فقط سوگ‌محور خواندن نیست در کنار سوگ دو عنصر حماسه و به عبارت دقیق‌تر روشنگرانه خواندن محور کار ایشان است.

حسینی ضمن بیان اینکه یکی از نکات مهم اجرایشان ادب اجراست، ابراز کرد: آقای رسولی با درک کلام و فن بیانی که انتخاب می‌کنند و سبک حرف زدن با امام را به مخاطب یاد می‌دهند. نوع نگاه مخاطب را به مقاتل آموزش می‌دهند. گفتمان معنوی که ریشه در تعالیم دینی و حتی انقلابی ایشان را در اجراهاش می‌شود رصد کرد.

وی عنوان کرد: حجم شعرخوانی آقای رسولی در هیأت زیاد است یعنی ایشان با اتکا بر شعر مجلسشان را اداره می‌کنند بعضی از شب‌ها مثنوی‌های بلند می‌خواند مثل شب چهارم که شعر خوب و عالی با محوریت نفی غیر خواندند؛ شعر کاملاً حماسی و درعین‌حال لطیف و خالی از هیاهو و شعار مطرح کردند.

این شاعر ادامه داد: توجه به دغدغه‌های فکری و ارتقاء سطح فکری و اجتماعی مردم جزو شعارهای ایشان بوده در اجراهای امسال که می‌شود از آن به‌عنوان یک گفتمان یاد کرد.

حسینی افزود: نوحه‌های آقای رسولی و نوحه‌هایی از این‌دست که مضمون و محتوای بالایی دارد و دغدغه‌های مردم در این چهل سال چرا نباید در قالب هنری بیان شود؟ به نظر می‌رسد باید یک انسجامی بین چند عنصر در این نوحه‌ها ایجاد کنیم. سبک، مضمون و محتوا، بیان هنری، فرم هنری درنهایت نوع اجرا خیلی برای ماندگاری و تاثیرگذاری یک نوحه مهم است.

وی گفت: آقای رسولی گفتند که امسال در فشار سنگینی از مسائل اجتماعی به‌ویژه مسئله بیماری کرونا و فشار روحی که بر روی مداح‌ها بود که آیا قرار هست جلسه برگزار بشود یا خیر بودند. به ویژه بر روی مداحانی که شخصیت اجتماعی بزرگی دارند و مرکز ثقل و مرکز توجه باشند بار سنگین برگزاری هیأت بر روی دوش آنها می‌افتاد و بیشتر از همیشه روی اجرایش تأثیر گذاشت و همه این موارد روی اجرای آقای رسولی تاثیر گذاشته بود. با همه این اوصاف دست از شعارها و گفتمان‌های خود برنداشته بود.

شعر محصول شرایط اجتماعی است

مجتبی نامخواه در بخشی از این نشست ادبی گفت: در تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی می‌خواهیم بپرسیم: پدیده‌ای و رویدادی که در دهه اول محرم در هیأت‌های مختلف دیدیم نشانه و نمونه‌ای از چه نوع دین‌داری است؟ یک جامعه چگونه مذهب و مفاهیم مذهبی را می‌فهمد؟ چه نسبتی بین مذهب و اخلاق می‌بیند؟ چه نسبتی بین مذهب اجتماعی خودش و سیر تاریخی مذهب و باور خودش دارد؟ افراد چه آینده‌ای را مبتنی بر این باورهای مذهبی متصور است؟ به‌طور مشخص چه نحوه‌ای از دین‌داری دارد؟ چه عناصری از سلوک دین‌دارانه‌ی او پررنگ است؟ چطور در دین‌داری خودش بین میراث عمیق فرهنگ و هنر ایرانی و تجربه معاصر و اجتماعی خودش و مفاهیم مذهبی ارتباط برقرار کرده است؟

این کارشناس اجتماعی افزود: جامعه‌شناسی ادبیات تصور می‌کند که شعر محصول یک شرایط اجتماعی است اما نمی‌خواهم بگویم این اشعار مطرح‌شده در هیأت آقای مهدی رسولی مستقیم محصول شرایط اجتماعی‌اند ولی می‌توانند به ما دلالت بدهند و ما را به یک معنا راهنمایی بکنند برای رسیدن به ویژگی‌هایی که دین‌داری امروز ما حداقل در بخشی از خودش که آقای رسولی نمایندگی‌اش می‌کند و مخاطبان مداحی‌های این مداح بخشی از جامعه مذهبی ما هستند نحوه‌ای از دین‌داری را دارند.

نامخواه عنوان کرد: در دوره‌ای در تفسیر حادثه عاشورا عنصر سوگ بیشتر مطرح بوده و در دورهای حماسه برجسته بوده است. سوال اساسی ما این است که نسبت سوگ و حماسه در دینداری و هیأت نمونه ما چگونه است؟

وی توضیح داد: نحوه دین‌داری نسلی و گونه‌ای از دین‌داری که در اشعار و مداحی‌های حاج مهدی رسولی نمایندگی می‌کرد باید مشخصاً به سازه‌ای اشاره بکنیم که به دلایلی او به خاطر داشتن خاستگاه‌ها و مبانی و زمینه‌هایی به قدر این سازه‌ای دین‌داری قدرتمند است که می‌تواند عناصر مختلفی که به‌ظاهر در طول دوره تاریخی در ذهن و زبان ما در تضاد بودند در این سازه دین‌داری در کنار هم بیاورد و یک نوع کل گرایی را ایجاد کند و دوگانه‌های مختلفی را در دل خودش حل کند.

تلاش برای روایت دست اول از عاشورا با استفاده از مقتل و روایات معتبر

 این استاد دانشگاه بیان کرد: ما در نوع دین‌داری این نسل جوانان سازه‌ای از دین‌داری را داریم که می‌تواند یک ارتباط میان‌فرهنگی بین مفاهیم دینی و مذهبی با سابقه تاریخی عرفانی مابین قومیت و ایرانیت از یک طرف و بین ایدئولوژی و اخلاق از یک طرف که در فضای اجتماعی ما تقابل‌هایی بین این مفاهیم می‌بینیم را مطرح کند.

نامخواه خاطرنشان کرد: شاخصه خوب دیگری که در آثار مهدی رسولی است و نشان‌دهنده نوعی از تلاش این گونه از دین‌داری است؛ تلاش برای نزدیک شدن به روایت دست اول و متن واقعه دارد. یعنی به وفور می‌بینیم روایت‌ها یا بریده‌هایی از مقتل هم در اشعار تضمین می‌شود و این بسیار قابل توجه است. به بخش‌هایی از مناجات اباعبدالله یا ادعیه دیگر در این اشعار وجود دارد و این نشان‌دهنده این است که ما با یک شاعر، شعر و مداحی مواجهیم که به قدری قدرتمند و هوشمند است که عناصر مختلف را تلفیق می‌کند.

عاشورا فقط یک مسئله تاریخی نیست

وی با بیان اینکه اشعار دهه اول که بررسی کردم اشعار قابل توجهی از لحاظ مضمون و محتوا بود، اظهار کرد: مسئله جدی دیگر در کار آقای رسولی به تصویر می‌رسد این است که عاشورا فقط یک مسئله تاریخی نیست بین عاشورای سال ۶۱ هجری و امروز ارتباط برقرار می‌کند که نمونه‌های آن را در اشعار می‌بینیم نوعی از دین‌داری را شاهدیم که در تلاش فراگیر است برای بازتولید و معنایی غیرتاریخی از عاشورا و بردن مخاطب به سال ۶۱ یا آوردن سال ۶۱ به الان و مسئله را تاریخ نبینید.

این کارشناس اجتماعی اضافه کرد: اشعار درعین‌حال که در برخی مواقع عرفانی، مقتل و فاخر است زبان ارتباطی آن فارسی عامیانه و فارسی شهری متوسط  است. نکته دیگر نسبت این اشعار با انقلاب اسلامی است؛ حاج مهدی رسولی کمابیش در اشعارش موضع‌گیری روز داشته ولی مرزی را رعایت می‌کند و وارد دعواهای سیاسی نمی‌شود.

نامخواه اظهار کرد: آنچه در محرم امسال جالب بود زنده کردن سبکی از حاج صادق آهنگران بود؛ مثلاً حاج صادق آهنگران نام شهدا را وارد مداحی‌ها کرد و آقای رسولی اشعاری را که اشاره داشت به جملات حاج قاسم سلیمانی مثل «ما ملت امام حسینیم» یا «ما ملت شهادتیم» یا «بیا حریف تو ما هستیم» را وارد مداحی خود کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مداحی ایام محرم شرایط اجتماعی دین داری اجرا در هیأت آقای رسولی مهدی رسولی انتخاب شعر منتقد ادبی محرم امسال مداحی ها نوحه ها فقط یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (20 اردیبهشت)

غم زمانه که هیچش کران نمی‌بینم
دواش جز می چون ارغوان نمی‌بینم

به ترک خدمت پیر مغان نخواهم گفت
چرا که مصلحت خود در آن نمی‌بینم

ز آفتاب قدح ارتفاع عیش بگیر
چرا که طالع وقت آن چنان نمی‌بینم

نشان اهل خدا عاشقیست با خود دار
که در مشایخ شهر این نشان نمی‌بینم

بدین دو دیده حیران من هزار افسوس
که با دو آینه رویش عیان نمی‌بینم

قد تو تا بشد از جویبار دیده من
به جای سرو جز آب روان نمی‌بینم

در این خمار کسم جرعه‌ای نمی‌بخشد
ببین که اهل دلی در میان نمی‌بینم

نشان موی میانش که دل در او بستم
ز من مپرس که خود در میان نمی‌بینم

من و سفینه حافظ که جز در این دریا
بضاعت سخن درفشان نمی‌بینم

تفسیر :

قصد انجام کاری دارید که لازم است بیشتر درباره عواقب و نتایج آن فکر کنید. اگر مردد هستید بهتر است با افراد باتجربه و دوستان دلسوز و مورد اعتماد مشورت کنید تا با تصمیمات بهتر ، بهترین نتایج را به دست آورید.

برای کارهای بی اهمیت که نتیجه و حاصلی ندارد وقت ارزشمند خود را هدر نداده و خودتان را به دردسر نیندازید.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (19 اردیبهشت)

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (20 اردیبهشت)
  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • لیگ‌یک/ دشت یک امتیازی سرمربی جدید سایپا از تبریز
  • تایید حقانیت بانوان تماشاگر در رای بازی سپاهان پرسپولیس
  • درمان اعتیاد باید اجتماع محور باشد
  • جمهوری اسلامی دختران و زنان را محور خانواده و دارای نقش موثر اجتماعی می‌داند
  • زاکانی: شما دختران آینده ایران را می‌سازید / رییسی: معتقدیم زنان هم باید محور خانواده باشند و هم در عرصه اجتماعی نقش‌آفرین باشند
  • دشمنان به دنبال ضربه به هیات‌های مذهبی هستند
  • پیام خداحافظی سرآسیایی با باشگاه سایپا
  • رسمی؛ مهدی حسینی نسب بار دیگر سرمربی سایپا شد